Wszyscy właściciele małych i średnich firm, a także innych przedsięwzięć wiedzą, jak istotne jest posiadanie swojej strony internetowej do komunikacji ze swoimi klientami, lub kontrahentami. Niemniej istotne jest jednak to, by była ona widoczna. Sprawdź, co to SEO, czyli Search Engine Optimization, oraz jak duże ma znaczenie dla widoczności witryny w wyszukiwarce.
SEO – co to jest?
Skrót SEO pochodzi od Search Engine Optimization, co można luźno przetłumaczyć, jako optymalizacja pod kątem wyszukiwarki. W swojej istocie SEO jest właśnie zbiorem wszystkich czynności i całego procesu, który ma na celu dostosowanie witryny internetowej do wymagań wyszukiwarki internetowej w taki sposób, by strona była widoczna pod określonymi frazami kluczowymi. Podstawowe pytanie, które się nasuwa po takiej definicji, nie brzmi, co to SEO, a raczej, po co prowadzi się takie działania.
Po co prowadzi się działania SEO?
Osoby, które nie zajmują się programowaniem i kodowaniem stron, nie mają świadomości, że wszystkie strony, sklepy internetowe i aplikacje, mają z wierzchu warstwę widoczną na ekranach komputerów, czy smartfonów, lecz to nie wszystko. Pod tymi witrynami kryje się kod strony, który pozwala przeglądarce wyświetlać na ekranie, to co widzą użytkownicy. Ten kod musi być dostosowany do wszystkich norm między innymi pod względem technicznym. Wynika to z faktu, że przeglądarki, takie jak Google działają dzięki zaprogramowanym robotom, które poruszają się w z góry określony sposób, a to wymaga pełnej kompatybilności. Rolą właścicieli stron jest dopilnować, by były one przyjazne dla robotów wyszukiwarek, gdyż w przeciwnym razie zautomatyzowane oprogramowanie Google nie będzie w stanie prawidłowo współpracować z witryną. To doprowadzi z kolei do sytuacji, w której nie będą one się wyświetlać pod frazami odpowiednimi dla tematyki strony. Odpowiedź na pytanie, co to SEO jest jednak trochę bardziej złożona.
SEO – czy optymalizacja techniczna wystarczy?
Poza aspektami technicznymi budowy strony, właściciele muszą także zadbać o warstwę treści. Roboty Google uwzględniają setki czynników podczas budowania list wyników wyszukiwania, a poza kwestiami technicznymi zwracają uwagę na treść. W tym obszarze trzeba dopasować słowa kluczowe, nagłówki, a także strukturę treści zawieranych na stronach. Każda strona, która ma się wyświetlać wysoko w wynikach wyszukiwania na dane słowa kluczowe, musi być budowana na podstawie treści wykonanej według wytycznych zawierających ściśle określone słowa kluczowe. Mówiąc potocznym językiem, algorytmy Google są tylko oprogramowaniem, które pomimo że działa w autonomiczny sposób, nie „domyśli się”, co autor strony miał na myśli – trzeba im to wskazać w sposób odpowiedni dla oprogramowania. Co to jest SEO, nie jest jeszcze tak proste.
Pozycjonowanie stron, a SEO
W marketingu internetowym często używa się sformułowań SEO i pozycjonowanie stron. Czasem robi się to zamiennie, jednak jest to błędem. Samo SEO to zbiór działań mających na celu zoptymalizować samą stronę internetową pod kątem wymagań algorytmów wyszukiwarek, podczas gdy pozycjonowanie stron to pełne spektrum działań mających na celu wyświetlanie danej strony w wynikach wyszukiwania na określone frazy. Każdy proces pozycjonowania zaczyna się od optymalizacji witryny, więc właściciele firm muszą dobrze wiedzieć, co to SEO i jak się za to zabrać.
Na pozycjonowanie składają się jeszcze dodatkowe działania, takie jak budowanie bazy linków przychodzących, które są kluczowe dla pozycji witryny w wynikach. Duża ilość linków nie wystarczy jednak, gdy strona nie będzie zoptymalizowana pod kątem SEO. Pozostaje jeszcze jedna kwestia, a mianowicie fakt, że bazy linków przychodzących można zacząć budować dopiero wtedy, gdy działania SEO zostały już przeprowadzone. Linki przychodzące będą budowały pozycję, gdy będą pozyskiwane w odpowiedni sposób, a to wymaga ściśle określonych wytycznych, które powstają podczas audytu SEO i prac wdrożeniowych w warstwie treści strony.
Copywriting – jak budować treści na stronę pod kątem SEO?
Nie da się odpowiedzieć na pytanie, co to SEO bez zagłębienia się w aspekt copywritingu. Wszyscy internauci na co dzień korzystają z wyszukiwarek internetowych, wpisując przeróżne hasła dotyczące kwestii, takich jak:
codzienne informacje i wydarzenia,
informacje o produktach i usługach,
informacje o firmach i instytucjach publicznych,
i wiele innych.
By konkretne strony internetowe wyświetlały się pod danymi frazami, poza technicznym dostosowaniem strony do wymogów algorytmów ustalających, jaka strona przy danej frazie zostanie wyświetlona, trzeba jeszcze dostosować treść. Frazy, na które pozycjonuje się stronę, muszą być zawarte w wielu miejscach, takich jak:
istotne fragmenty ciągów tekstu na stronie,
nagłówki,
nazwy podstron,
meta dane,
i innych.
Jeśli copywriter nie zadba o odpowiednie nasycenie treści frazami kluczowymi, algorytm Google po prostu nie wyświetli danej witryny pod konkretną frazą. Obrazując to na przykładzie, właściciel sklepu z butami do biegania chce dążyć do tego, by jego sklep i zakładki sklepu wyświetlały się w wynikach pod frazą „buty do biegania”. Jeśli jednak takie frazy nie zostaną użyte na stronie w odpowiedni sposób, strona nie wyświetli się pod tą frazą. Oczywiście na wynik strony składa się o wiele więcej czynników, a odpowiedź na pytanie, co to SEO jest dużo bardziej rozbudowana.
Kto zajmuje się SEO?
Działania z zakresu SEO i pozycjonowania stron są niezbędne na wszystkich witrynach mających na celu promowanie firm, kontaktowanie się z klientami, a także działalności należących stricte do e-commerce, takich jak sklepy internetowe lub usługi świadczone online. Bez tego trudno o konkurencyjność na wymagających rynkach. Biorąc pod uwagę, że to, co to jest SEO, jest dość skomplikowane, a pozycjonowanie wymaga wielu lat nauki i doświadczenia, najlepiej zlecić to wyspecjalizowanej agencji marketingowej zajmującej się SEO i pozycjonowaniem stron.
Jan Zdrowotny, jest naszym specjalistą od różnych informacji medycznych, jest postacią wybitną w swojej dziedzinie. Jego głęboka wiedza i doświadczenie w medycynie czynią go cenionym ekspertem, zarówno wśród pacjentów, jak i kolegów z branży. Zdrowotny jest znany z umiejętności przekazywania skomplikowanych informacji medycznych w sposób zrozumiały dla szerokiej publiczności, co przyczynia się do lepszego zrozumienia i świadomości zdrowotnej w społeczeństwie. Jego praca ma istotny wpływ na poprawę jakości opieki zdrowotnej oraz edukację pacjentów w zakresie różnych zagadnień medycznych.