Kobiety częściej niż mężczyźni spożywają warzywa i owoce – tak wynika z badań przeprowadzonych przez agencję Inquiry na potrzeby ogólnopolskiej kampanii „Pora ma pomidora, czyli jak tu nie kochać polskich warzyw i owoców”. Czyżby płeć rzeczywiście determinowała nasze wybory żywieniowe?
Badania przeprowadzone przez agencję Inquiry na potrzeby ogólnopolskiej kampanii „Pora na pomidora…” potwierdzają dysproporcje w spożywaniu warzyw i owoców wśród kobiet i mężczyzn. Po te produkty częściej sięga płeć piękna.
Większość Polaków nie stosuje się do zaleceń żywieniowych, które mówią o spożywaniu codziennie kilku porcji warzywno-owocowych. Oznacza to, że wciąż nie mamy wyrobionych
w społeczeństwie pozytywnych nawyków żywieniowych – mówi Agnieszka Falba, Dyrektor Biura Federacji Branżowych Związków Producentów Rolnych, inicjator ogólnopolskiej kampanii „Pora na pomidora, czyli jak tu nie kochać polskich warzyw i owoców”. – Najlepiej jeść warzywa i owoce 5 razy w ciągu dnia – to częstotliwość zalecana przez specjalistów.
Częstotliwość spożywania owoców i warzyw wśród kobiet i mężczyzn
Spożywanie warzyw i owoców kilka razy dziennie deklaruje 23% kobiet i 15% mężczyzn. Spory odsetek osób płci męskiej, bo aż 20%, je warzywa i owoce tylko 2-3 razy w tygodniu. Jednak najczęściej produkty te pojawiają się w naszej diecie raz dziennie lub prawie codziennie (52% kobiet i 58% mężczyzn).
Źródło: INQUIRY, ogólnopolski sondaż internetowy, N=520
Kobiety eksperymentują w kuchni, mężczyźni wolą polskie produkty
Jeśli chodzi o sposób przyrządzania warzyw i owoców, najchętniej jemy je surowe lub gotowane, jednak preferencje są dość zróżnicowane. Kobiety częściej niż mężczyźni wybierają stosunkowo „egzotyczne” formy przyrządzania warzyw i owoców: duszenie (31% kobiet i 26% mężczyzn), parowanie (28% kobiet i 19% mężczyzn), pieczenie (24% kobiet i 15% mężczyzn) i grillowanie (24% kobiet i 12% mężczyzn).
Również kobiety (77%) częściej niż mężczyźni (69%) jedzą warzywa i owoce jako samodzielne potrawy, np. w postaci przekąsek. Jeszcze większą dysproporcję można zaobserwować w przypadku spożywania warzyw i owoców jako dodatku do innych potraw, np. w formie surówki lub sałatki. Spożywa je w ten w sposób aż 88% kobiet i 75% mężczyzn.
Z kolei mężczyźni wolą produkty krajowe. Odsetek panów preferujących rodzime owoce i warzywa to aż 43%. W przypadku kobiet wynosi on 38%.
„Pora na pomidora, czyli jak tu nie kochać polskich warzyw i owoców”
Wzrostowi spożycia rodzimych warzyw i owoców ma służyć ogólnopolska kampania społeczno-edukacyjna „Pora na pomidora, czyli jak tu nie kochać polskich warzyw i owoców”. W wybranych miastach w Polsce odbędą się akcje happeningowe, w ramach trasy koncertowej Lata z Radiem, zachęcające do spożywania świeżych produktów oraz promujące polskie warzywa i owoce.
Pierwszy happening odbył się w Stegnie 21.07 br. Pozostałe zaplanowano w Wałczu – 4.08, Słupsku – 11.08, Zamościu – 19.08 oraz Jeleniej Górze – 26.08. W trakcie imprez będą rozdawane warzywa i owoce. Nie zabraknie wypuszczanych w niebo balonów – oczywiście w kolorze pomidorowym oraz gier i zabaw.
Organizatorem działań, sfinansowanych ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw, jest Federacja Branżowych Związków Producentów Rolnych.
Więcej informacji: www.poranapomidora.com oraz www.facebook.com/poranapomidora.
Badanie zostało zrealizowane przez agencję Inquiry w sierpniu 2011 roku metodą sondażu internetowego na próbie N=520 dorosłych Polaków. Dane pochodzące z sondażu przedstawione są w postaci ważonej do struktury populacji Polaków w wieku od 18 lat.
INQUIRY jest niezależną, polską agencją badawczą, która prowadzi wszechstronne badania rynku m.in. dla sieci sklepów, producentów z branży FMCG, a także dla firm z branży teleinformatycznej, farmaceutycznej, motoryzacyjnej i finansowej. Działalność Inquiry obejmuje teren Polski oraz rynki międzynarodowe.
PR
Jan Zdrowotny, jest naszym specjalistą od różnych informacji medycznych, jest postacią wybitną w swojej dziedzinie. Jego głęboka wiedza i doświadczenie w medycynie czynią go cenionym ekspertem, zarówno wśród pacjentów, jak i kolegów z branży. Zdrowotny jest znany z umiejętności przekazywania skomplikowanych informacji medycznych w sposób zrozumiały dla szerokiej publiczności, co przyczynia się do lepszego zrozumienia i świadomości zdrowotnej w społeczeństwie. Jego praca ma istotny wpływ na poprawę jakości opieki zdrowotnej oraz edukację pacjentów w zakresie różnych zagadnień medycznych.